عربي
English
חיפוש

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

היתרון הירושלמי

היתרון הירושלמי לבתי-ספר היסודיים


אשכול: אמנות וספרות (כיתות א'- ב')
המוסד המבצע: המוזיאון לאמנות האסלאם
חלק א'
נושא הפעילות: פלאי אמנות האסלאם
הפעילות: הסיור החווייתי במוזיאון יחשוף לפני התלמידים עולם עשיר של אמנות, יופי והשראה, שבמהלכו יכירו חפצים ותכשיטים מתקופות שונות, כלי קרמיקה וזכוכית, רהיטי עץ מגולפים ומשובצים באבני-חן ועוד.
הלימוד במוזיאון: בסיור ישולבו הפעלות לימודיות, כגון חידות ושאלות מכוונות להכרת המוצגים השונים והבנת היבטיהם האמנותיים והשימושיים. התלמידים ייחשפו למגוון של חפצי אמנות שימושית מעוטרים, עשויים בטכניקות וחומרים שונים, משיאי אמנות האסלאם.

חלק ב'
נושא הפעילות: כחומר ביד היוצר
הפעילות: מפגש רב-חושי עם זכוכית, קרמיקה, עץ, מתכת ואבן. לכל חומר התכונות הייחודיות לו, ואופן העיבוד והעיטור שונה מכלי לכלי ומצריך מיומנויות שונות.
הלימוד במוזיאון: בסיור יכירו התלמידים את הטכניקות ששימשו את יוצרי התכשיטים, הכלים, האריחים, הרהיטים וכו', ילמדו על מלאכתם של הקדר, הצורף, הקליגרף ונפח הזכוכית, ויבחנו את הקשר בין חומר לטכניקה.
משך הפעילות: שעתיים וחצי (כל סיור 45 דק' + 30 דק' סדנת יצירה)
מספר התלמידים: אין הגבלה

אשכול: היסטוריה ומורשת (כיתות ג'- ד')
המוסד המבצע: המוזיאון לאמנות האסלאם

חלק א'
נושא הפעילות: משחקי הכס בתרבות המוסלמית
הפעילות: הכרת תרבות הפנאי בחברה המוסלמית בדגש על אופני הבילוי והשעשוע ובהשוואה לאופן שבו אנו מבלים את שעות הפנאי.
הלימוד במוזיאון: דרך סיור חווייתי בגלריות, שאלות וחידות, ילמדו התלמידים על ההתפתחות ההיסטורית של תרבות הפנאי בארצות האסלאם ועל אופני הבילוי והשעשוע שהיו נהוגים בהן, ויעמדו על חשיבותם של תיאטרון הצלליות, המוזיקה, השחמט ופעילויות פנאי אחרות בחוגי החצר ובקרב פשוטי העם, כפי שהם משתקפות באמנות האסלאם.

חלק ב'
נושא הפעילות: בין יצחק לישמעאל
הפעילות: מפגש עם התרבות הערבית והיהודית דרך אמונה, בית ומשפחה.
הלימוד במוזיאון: מסע היכרות עם תרבות ואמנות האסלאם בדגש על תחנות נבחרות שמשקפות אמונה ואמנות, חשיבה ומנהגים, יופי ואהבת החיים. במהלך המסע ייחשפו התלמידים למבנה החברה המוסלמית והיהודית דרך התא המשפחתי, טקסים למיניהם והתנהלות החיים בבית. נבחן כיצד לבוש מסורתי משקף אמונה, מנהג, מעמד וזהות, וכיצד מוזיקה ושירים משקפים אמונה ואורח-חיים.
משך הפעילות: שעתיים וחצי (כל סיור 45 דק' + 30 דק' סדנת יצירה)
מספר התלמידים: אין הגבלה

היתרון הירושלמי לבתי-הספר העל-יסודיים


אשכול: סובלנות ודיאלוג בין תרבויות
המוסד המבצע: המוזיאון לאמנות האסלאם

נושא הפעילות: היהודים בארצות האסלאם
הפעילות: הצגת ההפריה ההדדית ושיתוף הפעולה בין היהדות לאסלאם לאורך ההיסטוריה. מלומדים יהודים ומוסלמים הושפעו והשפיעו אלה על אלה במרחב שבין עיראק למצרים ולספרד, והישגיהם בתחומי הפילוסופיה, ההיסטוריה, המדעים והרפואה, ניכרים עד ימינו.
הלימוד במוזיאון: בסיור החווייתי במוזיאון ובאוסף התכשיטים והקמעות ייחשפו התלמידים להשפעות ההדדיות בין שתי התרבויות ויכירו את המוטיבים האמנותיים המשותפים להן, כגון חותם שלמה שמופיע על אחד המוצגים המרהיבים ממטמון הררי, ציפורים כסמל לחיבור בין האדמה לשמיים, אריח מאיראן הנושא כתובת פרסית באותיות עבריות ועוד.
משך הפעילות: שעתיים וחצי (90 דק' סיור ופעילות + 30 דק' דיון או סדנת יצירה)
מספר תלמידים: אין הגבלה

אשכול: היסטוריה תרבות ומסורת
המוסד המבצע: המוזיאון לאמנות האסלאם

נושא הפעילות: היהודים באימפריה העות'מאנית
פעילות: ב-500 שנות קיומה חיו תחת שלטון האימפריה העות'מאנית שהתפשטה על פני המזרח התיכון, צפון אפריקה, הקווקז ודרום-מזרח אירופה קהילות יהודיות רבות ומגוונות. אישים רבים מקרבן הטביעו את חותמם על קורותיה של היהדות העות'מאנית, ובהם המקורבים לשלטון - רופאים, מתורגמנים, בנקאים, סוחרים גדולים - שהגיעו לגדולה בזכות עבודתם בשירות האימפריה.
הלימוד במוזיאון: נפתח ברקע כללי על האסלאם ובמידע היסטורי על התקופה העות'מאנית ונמשיך בסיור חווייתי במוזיאון שבמהלכו יבחנו התלמידים את ההשפעה ההדדית בין התרבויות בתקופה זאת. מעיון בספר "תלבושות תורכיות" מן המאה ה-17 נלמד על השפעת האופנה העות'מאנית על היהודים, ומהתבוננות במגוון העשיר של האריחים המוצגים במוזיאון נכיר את המוטיבים הצמחיים ששימשו באמנות העות'מאנית ובקרב קהילות האימפריה.
משך הפעילות: שעתיים וחצי (90 דק' סיור ופעילות + 30 דק' דיון או סדנת יצירה)
מספר תלמידים: אין הגבלה