חיפוש

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

לגיטימיות של נוף




לגיטימיות של נוף

תערוכת יחיד של הצלם יעקב ישראל


אוצר: ד"ר מארק לונג


תאריך פתיחה: יום שישי | 1/2/19

תאריך נעילה: יום שבת | 27/4/19


"הרהרתי על אודות הכפרים הפלסטינים, הנראים מצידי כביש 443 – הפחד הפך אותם לשקופים. שאלתי את עצמי : אם כל כך הרבה מהאנשים החיים פה מכחישים את קיומם מבחינה פיזית ופסיכולוגית- האם המקומות הללו באמת קיימים?" (יעקב ישראל)

התערוכה "לגיטימיות של נוף" מסכמת פרויקט צילום בן 16 שנים בהן יצא יעקב לצלם כפרים ערביים, בדואים ודרוזים בישראל ובשטחים, מעין מסע דרך הנופים הסוציו פוליטיים במדינת ישראל ובשטחים.

ממג'דל שמס בצפון דרך בית חנינה, ג'ודירה, בית דקו הממוקמים מאחורי החומה לאורך כביש 443 , סילוואן, שועפאט, יריחו ועד כפרים לא מוכרים מהפזורה הבדואית בדרום, סדרת הצילומים מבקשת לחשוף את עיני הצופים לכפרים הערבים המהווים 20% מאוכלוסיית ישראל. המציאות החברתית הפוליטית המורכבת במדינה הפכה את הכפרים הללו לנופים מודחקים, מפני שהם מסמלים עבור חלק ניכר מתושבי המדינה הקונפליקט היהודי – ערבי, את האויב.

מטרת התערוכה היא לפתוח חלונות לסיפורים של המקומות האלה שבלעדי הצילומים נדמה שלא היו מתקיימים. סדרת הצילומים מעוררת מחשבה אודות מקומות שנשכחו בחברה הישראלית ומעלה לדיון את אופני הראייה הסלקטיבית בה משתמשים ישראלים רבים על מנת לברוח מהמציאות כצורת התמודדות עם המצב הפוליטי בארץ.

הצילומים נעשו במצלמת פורמט גדול, בטכניקה דומה לזו שבה השתמשו צלמי נוף מהמאה ה 19 שתיעדו את ארץ הקודש, כמחווה להיסטוריה של הצילום. טכניקה זו המאפשרת לתעד את המציאות באופן חד הרבה יותר ממה שהעין האנושית מסוגלת לראות באותה סיטואציה, מהווה גרסה היפר ריאליסטית של המציאות. התוצאה, צילומים גדולי ממדים שיוצבו בחלל התערוכה ויאפשרו למבקרים לחוש את חווית העמידה מול הנוף עצמו ולנסות להתמודד עם תחושת הפחד מפני אחרים, זרים, והלא נודע.